Έφηβος
αναζήτηση του αδύνατου

BULLYING στα σχολεία

 

Δημοσιεύτηκε στο 2ο φύλλο της εφημερίδας ‘δρόμος’ το Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010, στην σελίδα 22 και στην στήλη «στο προαύλιο«. 

 

Το bullying, μια αγγλική λέξη, έχει γίνει της μόδας τελευταία και ακούγεται σε συζητήσεις που αναφέρονται στην παιδική και σχολική βία.

Συγκεκριμένα bullying είναι ο επαναλαμβανόμενος εκφοβισμός ατόμων με πραγματική ή απειλούμενη ποινή φυσικής, προφορικής, γραπτής ή συναισθηματικής κακομεταχείρισής τους ή της διάδοσης φημών με απώτερο σκοπό τον κοινωνικό τους αποκλεισμό ή της αρπαγής προσωπικών αντικειμένων. Συμπεριλαμβάνει και τις περιπτώσεις ύβρεων κατά της εθνικότητας, φυλής ή ιδιαιτερότητας κάποιου.
Αναλυτικότερα στον όρο bullying συμπεριλαμβάνονται :
Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων.
Απειλές και εκβιασμός.
Σωματική βία, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα.
Κλοπές.
Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα κάποιου.
Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων.
Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες.
Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών.
Εκβιαστικά τηλεφωνήματα ή παρενόχληση μέσω τηλεφώνου, κινητού τηλεφώνου, διαδικτύου (ηλεκτρονικό bullying)(*).

Η ψυχική ηρεμία του θύματος bullying διαταράσσεται τραγικά. Αν αυτό μάλιστα γίνεται σε καθημερινή βάση διαλύεται συναισθηματικά. Τα θύματα του bullying είναι δυνατόν να παρουσιάσουν εκτός από διαταραχές συμπεριφοράς και ψυχολογικά καθώς και ψυχοσωματικά προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, κοιλιακά άλγη, ενούρηση, διαταραχές ύπνου, άγχος, χαμηλή αυτοεκτίμηση, φοβίες, δεν μπορούν να μείνουν μόνα και δεν μπορούν να κοιτάξουν το συνομιλητή στα μάτια.

Οι δράστες (bullίδες) παρουσιάζουν στοιχεία προβληματικής αντικοινωνικής και συχνά παραβατικής συμπεριφοράς. Είναι γνωστό όμως ότι πολλές φορές πίσω από ένα οργισμένο παιδί κρύβεται πόνος, εγκατάλειψη, φόβος, απόρριψη ή και κάποια διαλυμένη οικογένεια.

Ο μαθητής που κάνει bullying είναι ταυτόχρονα και ένας εν δυνάμει ρατσιστής μαθητής. Είναι ο ίδιος που θα τα βάλει με ένα παχύ και αδύναμο παιδί όπως και με ένα αδύναμο παιδί άλλης εθνικότητας. Είναι αυτός που με χαρά θα συμμετάσχει σε ρατσιστικές εκδηλώσεις.

Τα φαινόμενα ψυχολογικής ή και πραγματικής βίας αυξάνονται στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία. Εμείς τα παρακολουθούμε να εξελίσσονται μπροστά μας και -σχεδόν πάντα- αντί να αντισταθούμε, ξαναμπαίνουμε στις αίθουσες για να διδαχθούμε τα αίτια του ίδιου φαινομένου. 

Το σχολείο από την άλλη δρα ουδέτερα. Ναι μεν μπορεί να κάνει πολύωρα κηρύγματα για το φαινόμενο, όμως στην πραγματικότητα δεν ασχολείται με την ουσία του προβλήματος και μερικές φορές κάνει τα στραβά μάτια μη θέλοντας ίσως οι καθηγητές να μπλέξουν σε «δύσκολες καταστάσεις». Πολύ πιο εύκολα το σχολείο ασχολείται με τους «άτακτους» ή «ενοχλητικούς» στο μάθημα μαθητές.
Ακολουθεί τη νοοτροπία του βολέματος. 

Σίγουρα δεν είναι λύση η αστυνόμευση του σχολείου. Ο σχολικός αστυνόμος, ο εισαγγελέας, το σχολείο-φρούριο, η ποινικοποίηση της σχολικής συμπεριφοράς των μαθητών, ο δάσκαλος-φύλακας, το «φακέλωμα» των μαθητών σίγουρα ΔΕΝ αποτελούν λύσεις.

Η μόνη λύση είναι η αυτοοργάνωση των μαθητών και η δική τους συλλογική επιθυμία να εξαλείψουν το bullying από τους χώρους τους. Πρέπει να αντιδρούμε σε τέτοια φαινόμενα και να μην βολευόμαστε στην απάθεια συντηρώντας το κύκλωμα. Τι μπορεί να κάνουν λίγοι δυνατοί και μπρατσαράδες  σε ένα σχολείο δημοκρατικό που η συλλογική γνώμη καταδικάζει ενέργειες βίας και ρατσισμού;

(*) http://spc.web.auth.gr/biblia/bullying.pdf

   

Έφηβος
https://efhbos.wordpress.com/

5 Σχόλια to “BULLYING στα σχολεία”

  1. Ετυμολογικώς, η έννοια της λέξης “bully” ξεκινάει από αγαπητικός, περνάει, από το ρουφιάνος και καταλήγει στο νταβατζής… (ομοίως όπως η λέξη νταβατζής και ‘αγαπητικός’, όταν χρησιμοποιείται με την έννοια του προαγωγού).
    Παραθέτω το σχετικό λήμμα από το:
    http://www.etymonline.com/index.php?term=bully
    (Ίσως υπάρχει καταλληλότερη θέση γι’ αυτό…):

    1530s, originally «sweetheart,» applied to either sex, from Du. boel «lover, brother,» probably dim. of M.H.G. buole «brother,» of uncertain origin (cf. Ger. buhle «lover»). Meaning deteriorated 17c. through «fine fellow,» «blusterer,» to «harasser of the weak» (1680s, from bully-ruffian, 1650s). Perhaps this was by influence of bull (n.1), but a connecting sense between «lover» and «ruffian» may be in «protector of a prostitute,» which was one sense of bully (though not specifically attested until 1706). The verb is first attested 1710. The expression meaning «worthy, jolly, admirable» (esp. in 1864 U.S. slang bully for you!) is first attested 1680s, and preserves an earlier, positive sense of the word.

    Συντομογραφίες:
    Du. Dutch, West Germanic language spoke in the Netherlands, descended from the Low German dialects of the Franks and Saxons.
    dim. Diminutive, a form of a word used to express smallness, as ringlet is the dim. of ring
    M.H.G. Middle High German, the High German language as written and spoken c.1100-c.1500.
    cf. L. confer «compare.» In other words, «see this entry for more information.»
    Ger. German, West Germanic language spoken in Germany, Austria, parts of Switzerland, technically «New High German.»

    Ο καθηγητή P.K.Smith (όπου παραπέμπεις) λέγει:
    “Μην το ενθαρρύνετε (το παιδί) σε καμιά περίπτωση να εκδικηθεί…”

    “Σε ορισμένα σχολεία δεν περιορίζονται μόνο στο να ενημερώνουν τα παιδιά για το

    bullying αλλά τα εκπαιδεύουν πώς να αμύνονται όταν αντιμετωπίζουν επίδοξους bullies
    .”
    Συμφωνώ μαζί του, όσο συμφωνεί ο ίδιος με τον εαυτό του.

    Το φαινόμενο της βίας κάποιοι το ενσπείρουν, μεθοδευμένα (π.χ. TV)…
    Αλλά, φυτρώνει στο έδαφος της ανοχής των βιαζομένων.
    Τα κλεμένα αντικείμενα είναι το ‘βραβείο’ (ή, το ‘πιστοποιητικό’) και το ‘πριμ’, των ‘νταήδων’.
    Εν τέλει, η λύση του προβλήματος ευρίσκεται στην περιοχή όπου παίρνει θετικές τιμές η σχέση:
    [‘Κόστος’ Κλεμμένου] – [Κόστος Αγορασμένου]…

  2. […] Όπως διαβάζω στο κείμενο του «Εφήβου» στον σημερινό «δρόμο της Αριστεράς» […]

  3. Αλεξίνοε,
    Πολύ μου άρεσε εκείνο το «bully-ruffian» της παραπομπής σου.

    Δεν παραπέμπω στον P.K.Smith αλλά στην «ΕΚΠ» (Επιτροπή Κοινωνικής Πολιτικής) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αυτοί παραπέμπουν και στον P.K.Smith.

    Το ότι “σε ορισμένα σχολεία δεν περιορίζονται μόνο στο να ενημερώνουν τα παιδιά για το bullying αλλά τα εκπαιδεύουν πώς να αμύνονται όταν αντιμετωπίζουν επίδοξους bullies»
    δεν σημαίνει οτι αναιρεί το
    «…μην το ενθαρρύνετε (το παιδί) σε καμιά περίπτωση να εκδικηθεί…”

    Άμυνα στο bullying δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη εκδίκηση.

    Επίσης βρίσκω απαισιόδοξο το
    «…η λύση του προβλήματος ευρίσκεται στην περιοχή όπου παίρνει θετικές τιμές η σχέση: : [‘Κόστος’ Κλεμμένου] – [Κόστος Αγορασμένου]»
    καθ’ ότι αυτή η σχέση έχει πάντα αρνητικές τιμές.

  4. Φίλε Έφηβε, γειά σου…
    Η εκδίκηση είναι η πιο ανόητη πράξη.
    Και πιο ανόητη ακόμη όταν παίρνει την μορφή βεντέτας.
    Τα αντίποινα πάλι, δεν είναι τόσο ανόητα.
    Πάντως τους εκδικητικούς ανθρώπους κανείς δεν τους πειράζει.
    Ας κάνουμε όμως, συλλογισμούς
    Η …αντιβία είναι βία και αυτή.
    Εάν η αντιβία προκαλέσει εκδίκηση (που είναι και αυτή βία), και η εκδίκηση δεν προκαλέσει αντεκδίκηση που είναι και αυτή βία, τότε, εδώ ήρθαμε πάμε να φύγουμε…
    Εάν πάλι η βία παύσει… ποιός είναι τόσο ανόητος να ασχολείται με εκδικήσεις.
    Ως τότε η άμυνα με ό,τι συνεπάγεται, δεν μπορεί να είναι ούτε στιγμιαία ούτε σημειακή. Έχει πριν, μετά και έκταση.
    ***********
    Τώρα για την εξίσωση:
    Το κόστος του κλεμμένου το έχω σε εισαγωγικά… Ας εξηγηθώ…:
    Θα μπορούσα να σου πω ότι: ‘ΚΟΣΤΟΣ’ ενός κλεμμένου (π.χ.) τηλεφώνου, μπορεί να είναι το σπασμένο κεφάλι του κλέπτη…
    Εμένα όμως, εάν … … … σου είχα κλέψει το φορητό σου, θα μου κόστιζε περισσότερο η αποδοκιμασία του περιβάλλοντός μου.
    Ίσως, λοιπόν, να μη χρειάζονται …πολεμικές ιαχές (σαν τις… δικές μου) αλλά, η δημιουργία ενός περιβάλλοντος επιδοκιμασίας και αποδοκιμασίας…
    Τί γνώμη θα είχαν και …τα κορίτσια επ’ αυτού;..

  5. […] post by Έφηβος var addthis_language = 'en'; Filed under Βία ← Από το αυτί […]


Σχολιάστε