Έφηβος
αναζήτηση του αδύνατου

ΜΜΕ και πληροφόρηση

Δημοσιεύτηκε στο 5ο φύλλο της εφημερίδας ‘δρόμος’ το Σάββατο 20 Μαρτίου 2010, στην σελίδα 24 και στην στήλη “στο προαύλιο“. 

Τα παλιά χρόνια μια είδηση για να διατρέξει μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα χρειάζονταν πολλές μέρες ή και εβδομάδες και επειδή δεν μπορούσε να ελεγχθεί η αυθεντικότητά της πολλές φορές αυτοί που την άκουγαν την αμφισβητούσαν. Με το πέρασμα των χρόνων, τη διάδοση της τυπογραφίας και στη συνέχεια οι ανακαλύψεις του τηλέφωνου, ραδιόφωνου, της τηλεόρασης, του διαδικτύου και των μέσων μεταφοράς (αεροπλάνο, τρένο, αυτοκίνητο) η πληροφορία απέκτησε μια τεράστια δύναμη. Η είδηση πλέον φτάνει σε δευτερόλεπτα παντού στον κόσμο. Επίσης ο πολίτης έχει την δυνατότητα να ελέγξει την αξιοπιστία της και από άλλα κανάλια ενημέρωσης (το ότι έχει την δυνατότητα, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το κάνει κιόλας).

Η διαχείριση της γνώσης είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ακρίβεια και ταχύτητα της πληροφορίας. Έτσι η εποχή μας έχει χαρακτηριστεί σαν εποχή της πληροφορίας. Χρειάστηκε να δημιουργηθεί ένας καινούργιος επιστημονικός κλάδος, η Πληροφορική, που προσπαθεί να την αξιολογήσει, να την φιλτράρει και να την ταξινομήσει.

Αυτοί που έχουν αναλάβει να διαδίδουν ή και να σχολιάζουν την πληροφορία μέσα από εφημερίδες, ραδιόφωνο, τηλεόραση, αποκτούν ταυτόχρονα και μεγάλη δύναμη και εξουσία που την ονόμασαν, όχι άδικα, “τέταρτη εξουσία”.  Έτσι πολλοί μεγαλοεπιχειρηματίες προκειμένου να μπορούν να ελέγχουν κομμάτι του κράτους και των αποφάσεών του, έγιναν εκδότες εφημερίδας ή απόκτησαν σταθμούς ραδιοφωνικούς ή τηλεόρασης. Μερικοί από αυτούς εξαργυρώνουν τις ευνοϊκές προς την εξουσία αναφορές στα έντυπά τους, με κάποια ανάθεση δημόσιου έργου, κάποιες επιχορηγήσεις, ευνοϊκή ένταξη σε κοινοτικά αναπτυξιακά προγράμματα κλπ. Κάποιοι άλλοι την χρησιμοποίησαν για πολιτική ανέλιξη, με τρανό παράδειγμα τον Ιταλό μεγαλοεκδότη Μπερλουσκόνι.

Σήμερα η πληροφόρηση είναι κάτω από τον έλεγχο επιχειρήσεων που χειραγωγούνται από πολλά και σύνθετα συμφέροντα οικονομικά, πολιτικά, γεωγραφικά, φυλετικά, θρησκευτικά.

Ο κάθε εκδότης έχει άμεση επαφή και συνδιαλλαγή με την εξουσία.

Επίσης είναι πολλοί οι δημοσιογράφοι που καθημερινά στην τηλεόραση θεωρούν καθήκον τους φανατικά να προπαγανδίζουν και να δικαιολογούν τα αντιλαϊκά μέτρα. Βέβαια αυτή η στάση τους, έχει σχέση με το προσωπικό τους κέρδος. Όταν τους βλέπετε να σας λένε ότι πρέπει να πληρώσετε εσείς την κρίση, να σκέφτεστε ότι εκείνη την στιγμή προσπαθούν να μη χάσουν τον μισθό των 20.000€ τον μήνα που παίρνουν. Με μια τέτοια αντιμετώπιση θα καταλάβετε καλύτερα τι σας λένε και γιατί.

Πρέπει να βρούμε δρόμους αυτόνομης και πολύπλευρης ενημέρωσης και έκφρασης. Μια τέτοια προσπάθεια είναι ο ‘δρόμος της Αριστεράς’, τα ηλεκτρονικά κανάλια ενημέρωσης – όπως το Indymedia Athens – και πολλά blogs.

 

.

Advertisements

Χωρίς σχόλια to “ΜΜΕ και πληροφόρηση”

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: